12.—15. ŘÍJNA 2022

Kino Světozor

 

Středa 12. října 2022 – Velký sál

16:00 Y 

(152 min) | Ajit Wadikar | 2022 | CZ, EN titulky

Indie patří mezi země, v nichž je rozšířené provádění selektivních interrupcí na základě pohlaví plodu. Některé páry jsou totiž ochotné akceptovat pouze mužského potomka, neboť v systému tradičních společenských norem představují dcery větší finanční zátěž a nezajišťují pokračování rodinné linie. Indické zákony sice prenatální určování pohlaví plodu zakazují, ale nadále existuje dostatek zdravotníků, kteří jsou ochotní jej kvůli penězům provádět ilegálně. Právě tato situace je východiskem režisérské prvotiny Ajita Wadikara, který je sám původní profesí lékař. Snímek spadající do žánru thrilleru pomocí techniky síťového vyprávění propojuje osobní příběhy čtyř postav, v jejichž centru leží právě ilegální a neetická praxe ukončující životy mnoha dívek ještě před jejich narozením.

KOUPIT VSTUPENKU

 

Středa 12. října 2022 – Třetí sál – Nepropásněte online debatu s režisérkou filmu po projekci!

20:45 Urf

(94 min) | Geetika Narang Abbasi | 2022 | EN titulky

Celovečerní dokument premiérově uvedený na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu mapuje důležitou, nicméně v zahraničí obvykle přehlíženou, součást indické populární kultury vznikající kolem samotných filmů – dvojníky a zároveň imitátory hereckých hvězd. Indický hvězdný systém stále do určité míry připomíná ten ze zlaté éry Hollywoodu a zbožňovaní herci nejsou jednoduše slavnými lidmi, ale doslova mytickými osobnostmi se značným vlivem na své obdivovatele. Dvojníci jim svým vystupováním na jednu stranu skládají poctu, na stranu druhou je zároveň parodují a dokonce sami hrají ve filmech utahujících si ze slavných hitů.

KOUPIT VSTUPENKU

 

Čtvrtek 13. října 2022 – Velký sál

17:15 Poslední filmové představení Last Film Show

(110 min) | Pan Nalin | 2021 | CZ, EN titulky

Je rok 2010 a devítiletý Samay (Bhavin Rabari) z gudžarátského venkova zaplatí promítači, aby jej pustil do zákulisí jednosálového kina, kde započne jeho vášeň pro filmové umění. Jenže celuloidové filmové pásy jsou postupně nahrazovány digitálními projekcemi a tím dochází k proměně celé indické kinařské kultury. Mezinárodně oceňovaný režisér Pan Nalin ve svém nejnovějším filmu částečně vyšel z vlastních dětských vzpomínek a natočil jej jako působivou poklonu indické i světové kinematografii.  

Předfilm: Jak postavit dům z trosek a hadrů How to Build a House out of Wreckage and Rags

(8 min) | Bernd Lützeler

Krátký snímek berlínského experimentálního filmaře Bernda Lützelera je vystavěný na kontrastní kombinaci dvou historických materiálů. Obraz je složený ze záběrů pořízených na domácí filmový formát Super 8 neznámým párem indických manželů v San Franciscu roku 1969. Dramatický mluvený komentář je převzatý z agitačního dokumentu, který byl v Kalkatě 50. let natočen americkými křesťanskými misionáři. Amatérské záběry mladého páru, který na idylickém, středostavovském americkém předměstí vaří indická jídla a nosí tradiční šaty, přímo zpochybňuje nábožensky zapálený komentář, jenž dobovou chudobu kalkatských ulic prezentuje jako zjevný důsledek domněle falešné a primitivní víry tamních obyvatel.

KOUPIT VSTUPENKU

Slavnostní zahájení!

20:00 Gangubai Kathiawadi

(152 min) | Sanjay Leela Bhansali | 2022 | CZ, EN titulky

Gangubai (Alia Bhatt) byla již v nezletilém věku prodána svým partnerem do bombajského nevěstince, kde musela přečkat řadu ústrků a ponížení. Postupem času se jí však podařilo uchopit moc do svých rukou a posunout se v hierarchii nelítostného světa prostituce na nejvyšší příčky. Nyní svou neústupnost a dobré kontakty na místní mafii využívá k tomu, aby se zasadila o práva všech žen pracujících v indickém sexuálním průmyslu. Režisér Sanjay Leela Bhansali, proslulý výtvarnou zdobností svých filmů, se v tomto dramatu odehrávajícím se v polovině 20. století inspiroval reálně žijící prostitutkou a aktivistkou Gangou Harjeevandas, která se v konzervativním indickém prostředí pokoušela prosadit legalizaci prostituce.

KOUPIT VSTUPENKU

 

Pátek 14. října 2022 – Velký sál

17:45 Skvělá indická kuchyně The Great Indian Kitchen

(100 min) | Jeo Baby | CZ, EN titulky

Mladá tanečnice (Nimisha Sajayan) uzavře dohodnutý sňatek s učitelem z  konzervativní, tradicionalistické rodiny (Suraj Venjaramoodu). V okamžiku, kdy se přestěhuje do jeho domu, pro ni začíná trpké období, ve kterém je od ní očekáváno, že se co nejrychleji promění v ideální hospodyni. Indickými i zahraničními kritiky oceňované sociálně-kritické drama se záměrně snaží odlišit od velkých bollywoodských trháků. Jednoduchý příběh mu slouží jen jako nezbytný základ pro pečlivé pozorování každodenního chodu jedné domácnosti, a to zejména kuchyně. Právě ta se totiž stává prostorem, v němž se naplno projevují patriarchální společenské normy nenápadně udržující ženy v pozici těch, jejichž primárním úkolem je sloužit mužům.

KOUPIT VSTUPENKU

 

20:00 Romance v rytmu zumby Chandigarh Kare Ashiqui

(117 min) | Abhishek Kapoor | 2021 | CZ, EN titulky

Fitness trenér Manu (Ayushmann Khurrana) provozuje posilovnu, která trpí nedostatkem klientů, dokud v ní nezačne působit svůdná učitelka zumby Maanvi (Vaani Kapoor). I sám Manu jejím půvabům rychle podlehne, započne s ní sexuální vztah a chystá se ji požádat o roku. Pak se mu ovšem dívka svěří, že se narodila jako muž. Manu se s touto skutečností nedokáže smířit a reaguje rozzlobeně, nicméně i tak jeho láska nevyhasne. Film úspěšného režiséra Abhisheka Kapoora demonstruje, jak se moderní bollywoodské romantické komedie odvrací od zobrazování rodinné idyly k reflexi provokativních společenských témat.

Sobota 15. října 2022 – Velký sál

14:00 Banda Jhund

(176 min) | Nagraj Manjule | 2022 | CZ, EN titulky

V bollywoodské prvotině maráthského režiséra Nagraje Manjuleho, který proslul právě snímky o lidech z okraje společnosti, dostává filmovou podobu skutečný příběh tělocvikáře Vijaye Barseho. Ten na počátku nového tisíciletí založil neziskovou organizaci Slum Soccer, jejímž cílem je zlepšit sociální vyhlídky dětí a mládeže z nejchudších rodin pomocí tréninku fotbalu. Filmový Vijay v podání herecké legendy Amitabha Bachchana tedy stojí před nelehkým úkolem – naučit své svěřence hrát fotbal, ale především je jeho prostřednictvím udržet co nejdále od drogové závislosti, drobné kriminality a jiných patologických jevů spojených s životem v krajní chudobě. 

17:30 Hodně štěstí! Badhaai Do

(147 min) | Harshavardhan Kulkarni | 2022 | CZ, EN titulky

Policista Shardul (Rajkumar Rao) je již ve věku, kdy by měl být správný indický muž dávno ženatý a jeho matka se mu proto neustále snaží dohodit nevěstu. Shardul svým blízkým ovšem nedokáže sdělit, že o žádnou nemá zájem, jelikož je gay. Místo toho se dohodne s lesbickou učitelkou Sumi (Bhumi Pednekar), která je v obdobné situaci, aby spolu uzavřeli formální sňatek a měli tak od nátlaku rodinných příslušníků konečně pokoj. Věci si ovšem zkomplikují, když se do jejich bytu nastěhuje Suminina nová přítelkyně Rimjhim (Chum Darang) a vtíraví příbuzní začnou větřit, že je cosi v nepořádku. Film tematicky a stylově navazuje na dramedii Baadhai Ho, která byla na festivalu uvedena v roce 2019. Stejně jako ona se snaží propojit zábavnou žánrovou podívanou s realistickým pohledem na život v současné Indii. 

 

20:30 Laal Singh Chaddha

(159 min) | Abhishek Kapoor | 2021 | CZ, EN titulky

Laal Singh Chaaddha (Aamir Khan) se narodil s podprůměrnou inteligencí, ale jeho matka mu vždy zdůrazňovala, že není v ničem horší než všichni ostatní. A měla pravdu. Laal nakonec uspěje ve sportu, nastoupí na univerzitu, stane se hrdinou války v Kašmíru, setká se s mnoha významnými osobnostmi a je očitým svědkem klíčových událostí moderních indických dějin. Jeden z nejočekávanějších bollywoodských filmů tohoto roku je oficiálním remakem slavného amerického hitu Forrest Gump (1994) a stojí za ním dlouhá léta příprav. Tvůrci v čele s režisérem Advaitem Chandanem se věrně drželi hollywoodské předlohy, kterou však zároveň modernizovali a adaptovali na indické reálie. 

 

* Všechny filmy jsou s českými i anglickými titulky. 

KINO SVĚTOZOR / Vodičkova 791, 110 00 Nové Město