Kabali

Mafián Kabali je v důsledku intrik svého rivala neprávem uvězněn za spáchání masakru, při němž zemřeli jeho nejbližší. Když se po pětadvaceti letech dostává zpět na svobodu, touží po pomstě. Zjišťuje ovšem, že pozadí konspirace, která ho uvrhla do vězení, je složitější, než se domníval. Kriminální drama s tamilskou hereckou legendou Rajinikanthem je zároveň politickým komentářem k problémům indické menšiny v Malajsii.

2016 – 152 min – Gangster drama, akce, krimi
jazyk: hindština
titulky: čeština, angličtina
režie: Pa. Ranjith
hrají: Rajinikanth, Winston Chao, Radhika Apte

Rajinikanth, známý zejména z filmů vyprodukovaných tamilským Kollywoodem, patří k nejmilovanějším indickým hercům vůbec. Od známých bollywoodských hvězd se ovšem jasně odlišuje jednak svou všední vizáží a jednak životním příběhem. Na rozdíl od převážné části dnešní bollywoodské elity se totiž nenarodil do slavné umělecké rodiny a během doby, kdy navštěvoval herecké kurzy, se živil mimo jiné jako poslíček nebo průvodčí v autobuse.

Postavy, které Rajinikanth ve filmech ztvárňuje, pomohly ustanovit klasický tamilský archetyp hrdiny, který pochází z dělnické vrstvy, ale díky své neobyčejné odvaze, přísné morálce a nadlidské fyzické síle (která mu umožňuje ony morální zásady prosazovat) se stane obdivovaným a respektovaným vůdcem mas, jenž je schopný řešit závažné společenské problémy a pomáhat utlačovaným. Ne náhodou je Rajinikanth, který je i v soukromém životě filantropem a politicky vlivnou osobou, v tamilštině běžně titulován jako „thailava“, tedy „vůdce“.

Ačkoli má Rajinikanth fanoušky dokonce až v Japonsku, kde zkultovněl jeho snímek Muthu (1995), největšímu obdivu se pochopitelně těší v jižních částech Indie, a to zejména v Tamilnádu. Na den premiéry snímku Kabali dokonce některé tamilnádské společnosti vyhlašovaly celofiremní dovolenou.
Kabali přitom představuje mírný odklon od předchozích Rajinikanthových snímků, protože hlavní postava v něm má více lidské a méně superhrdinské vlastnosti. Režisér Pa. Ranjith děj situoval do Malajsie, tedy země, která leží v průniku indického a čínského kulturního okruhu. To se odráží i ve formálním zpracování filmu, jenž kombinuje konvence jihoindických kriminálek s prvky dnes již zaniklého hongkongského subžánru tzv. hrdinských krveprolití.

Ani Kabalimu ovšem nechybí politický rozměr. Malajsie je totiž multietnickým státem, v jehož moderní historii hraje etnická a kulturní identita zásadní roli – mimo jiné proto, že vládní programy sociální podpory neměří všem rovným dílem, ale záměrně zvýhodňují etnické Malajce, jejichž pozice na sociálním žebříčku je v průměru horší než u minorit jako jsou právě Indové či Číňané. Mezi malajskými Indy však existují propastné sociální rozdíly a mnozí žijí v chudobě a jsou využíváni jako levná pracovní síla pro fyzicky náročné činnosti.

Mafiánský boss Kabali v Rajinikanthově podání se tedy na dráhu zločinu nevydává pro své sobecké zájmy, ale právě proto, aby změnil tuto nespravedlivou situaci.

Autor: Miroslav Libicher

Trailer k Kabali s anglickými titulky.