Pátek 18. 10. v 17:30 – Velký sál – vstupenky

V roce 2008 rozpoutala v Bombaji skupinka deseti pákistánských teroristů

rozsáhlý masakr cílený zejména na turisticky atraktivní místa. Koprodukční snímek, jímž debutoval australský režisér Anthony Maras, se věnuje dění v ikonickém luxusním hotelu Tádž Mahal, který se na tři dny stal centrem bojů mezi teroristy a indickými bezpečnostními jednotkami. Klade přitom důraz na hrdinství zaměstnanců i hostů hotelu, kteří útočníkům čelili beze zbraní.

Indie patří mezi státy, které dlouhodobě čelí terorismu. Sahají k němu zejména skupiny hlásící se k radikální levici, etnickému separatismu a náboženskému extremismu. K poslední kategorii patří i pákistánská islamistická organizace Laškar-e taiba, která reálně operuje především na sporném území Kašmíru, nicméně personálně a zejména ideologicky je propojená se skupinami, jejichž deklarovaný boj za ustanovení islámského řádu má globální ambice. Její největší a nejkrvavější operací se staly právě útoky v Bombaji z listopadu 2008.

O jejich závažnosti svědčí skutečnost, že bývají někdy označovány za indické 11. září. Desítka útočníků ozbrojená útočnými puškami a výbušninami celou akci pojala formou krvavého divadla, které bylo míněno jako výhružný vzkaz nejen Indii, ale celému světu. Nejspíše proto byli teroristé instruováni, aby se zaměřili na známá místa, západní turisty a také na místní židovské komunitní centrum. Během útoků se bolestně ukázalo, že bombajské policii pro řešení událostí podobného charakteru scházel výcvik i dostatečné vybavení, což nakonec vedlo k založení speciální protiteroristické jednotky Force One. Jediný útočník, který nebyl zabit přímo při zásahu policejních jednotek, v době činu jedenadvacetiletý Ajmal Kasab, se nakonec stal jedním ze čtyř kriminálníků, kteří byli v Indii od počátku nového tisíciletí zákoně popraveni.

Díky Kasabově výpovědi a zejména díky odchyceným telefonním hovorům, které útočníci vedli se svými pákistánskými veliteli, bylo veřejnosti umožněno nahlédnout do zákulisí terorismu samotného. Vyplula tak na povrch šokující submisivita a chladnokrevnost, s jakou útočníci vykonávali kruté instrukce. V odposlechnutých hovorech se však objevily i groteskní momenty, kdy teroristé jako by na chvíli zapomněli na svůj úkol a s takřka dětinským nadšením hlasitě obdivovali vybavení luxusního hotelu.
Australského režiséra Anthonyho Marase k natočení filmu Hotel Mumbai inspiroval televizní dokument Surviving Mumbai (2009) zachycující očitá svědectví přeživších. Na rozdíl od dřívějšího ztvárnění útoků v kontroverzním filmu The Attacks of 26/11 (2013) indického režiséra Rama Gopala Varmy se soustředil především na dění v hotelu Tádž Mahal a pokusil se ukázat brutalitu útočníků bez toho, že by scény násilí pojímal jako děsivý spektákl. Maras měl ostatně pro podobný projekt velmi dobré předpoklady. Jednak se ve své dosavadní krátkometrážní tvorbě věnoval tématu válečných konfliktů a násilí, jednak se před natáčením pustil do rozsáhlého studia materiálů, které bombajské útoky detailně dokumentují.

Indie / 2018 / 125 min.
drama, history, thriller /drama, historický, thriller
directed by / režie: Anthony Maras
starring / hrají: Dev Patel, Armie Hammer, Nazanin Boniadi, Tilda Cobham-Hervey, Anupam Kher, Jason Isaacs
language / jazyk: English
subtitles / titulky: české