Dangal

Neděle 14. října 20:00 – Velký sál kina Světozor                           

Zápasník Mahavir Singh Phogat toužil po narození syna, jenž by pro Indii dokázal vyhrát zlatou medaili na mezinárodní soutěži, což se jemu nikdy nepodařilo. Když mu osud dopřál pouze dcery, nejprve si myslel, že je jeho sen v troskách. Brzy se ale přesvědčil o tom, že i ženy dovedou v tvrdých sportech vynikat. Snímek inspirovaný skutečnými osudy sester Phogatových se dočkal fenomenálního úspěchu nejen v indických, ale překvapivě také v čínských kinech a stal se nejvýdělečnějším indickým filmem historie.

2016 – 161 min – akční, drama
jazyk: hindština
titulky: české, anglické
režie: Nitesh Tiwari
hrají: Aamir Khan, Fatima Sana Shaikh, Sanya Malhotra

Dangal představuje další z obdivuhodných úspěchů jedné z neslavnějších tváří současného Bollywoodu, herce a producenta Aamira Khana. Jde totiž o první indický film v novém tisíciletí, který vyvolal velký divácký ohlas také u mimoindického publika. V minulých dekádách byly řada indických filmů velice populární v Sovětském svazu a na Blízkém východě, nicméně od 90. let minulého století šla většina zahraničních tržeb indických snímků na vrub indické diaspoře.

Aamir Khan u čínských diváků již v minulosti uspěl s komediemi 3 Idiots (2009) a P.K. (2014), ohromná návštěvnost Dangalu však mnohonásobně překonala i ta nejoptimističtější očekávání a byla potvrzením, že i v Číně, jednom z největších filmových trhů na světě, se mu podařilo vybudovat si pozici hvězdy.

Dangal jen v Čínské lidové republice vydělal rekordních 216 milionů dolarů, dočkal se vysokého hodnocení na tamních filmových databázích a pochvalných slov od celebrit jako je třeba přední čínský režisér Xiaogang Feng. Za tímto úspěchem pochopitelně zčásti stojí dobře nastavený marketing a specifická situace na čínském mediálním trhu, nicméně nejdůležitější roli pravděpodobně hrály kvality samotného filmu.

Snímek podle skutečné události tematizuje otázky týkající se ženské emancipace, vztahů mezi rodiči a dětmi, či tvrdé cesty za úspěchem, které v indické i čínské společnosti silně rezonují. Zároveň je Dangal filmem z řemeslného hlediska precizně natočeným a plně využívajícím expresivních možností bollywoodského stylu. Tvůrci věnovali velkou pozornost i scénám zápasů, které probíhají buď ve volném nebo tradičním indickém stylu. Ačkoli zápasení, kde se namísto úderů používají úchopy, chvaty a hody, přičemž soupeři v sobě často zůstávají zaklesnutí, by se pro filmové zpracování mohlo jevit jako méně atraktivní než jiné formy bojových sportů, v Dangalu se jej podařilo natočit tak, aby souboje byly napínavé a zároveň realistické a autenticky tvrdé.

Hodně nasazení filmu věnoval i sám Aamir Khan, který kvůli roli Mahavira Singha Phogata nejprve výrazně ztloustnul, aby se doslova během několika týdnů vrátil zpět do prvotřídní formy. Jeho ochota a schopnost podstoupit kvůli natáčení takto drastickou tělesnou proměnu zaujala i mnohá tuzemská média.