Fandry

Kritiky vychvalované maráthské sociální drama seznamuje diváky se školákem Jabyou, který vyrůstá v malé vesnici v Maháráštře jakožto člen opovrhované kmenové komunity stojící mimo kastovní systém. Každým dnem tak roste jeho frustrace z všudypřítomného útlaku, kterou ještě násobí skutečnost, že cítí silnou náklonost k dívce náležící do vysoké kasty.

Trailer Fandry s anglickými titulky.

2013 – 101 min – drama
Režie: Nagraj Manjule
Hrají: Somnath Awghade, Sanjay Chaudhri, Chhaya Kadam
Jazyk: maráthština
Titulky: české, anglické
Formát: DCP

Ačkoli je kastovní systém a diskriminace s ním spojená jednou z prvních věcí, kterou si lidé obvykle spojují s Indií, v indické kinematografii toto téma kupodivu není reflektováno příliš často. Mezi slavné výjimky patří například Achhut Kannya (1937) německého rodáka Franze Ostena, Sujata (1959) bengálského mistra sociálně kritických melodramat Bimala Roye a Bandit Queen (1994) Shekhara Kapura. Fandry ovšem nespadá mezi bollywoodskou produkci, nýbrž mezi postupně vyzrávající vlnu maráthského sociálního dramatu. Od výše zmíněných snímků významných režisérských osobností jej tak odlišuje především jemnost filmového jazyka a subtilnost s jakou své téma zpracovává.

Debutující režisér Nagraj Manjule rezignoval na tradičně konstruovaný dramatický oblouk a svůj snímek vystavěl dle pravidel pozorovatelského realismu, který se obvykle spoléhá na pečlivé sledování zdánlivě běžných starostí malé skupinky postav. Fandry se soustředí zejména na prožitky a pocity Jabyi, chlapce ve školním věku, jenž se těžko smiřuje se svým podřadným společenským postavením, které je mu na každém kroku připomínáno. Jeho rodina totiž náleží k původně nomádskému kmeni Kaikadi – jednomu z mnoha indických etnik, které svým kastovním zařazením stojí mimo základní systém čtyř varen (de facto společenských vrstev) a jsou tak okolím nuceny vykonávat práce považované za nečisté a nehodné vyšších kast. Kočovné kmeny si navíc nesou stigma i z éry britské koloniální nadvlády, kdy úřady legislativně omezovaly jejich občanská práva na základě předpokladu, že ze své přirozenosti inklinují ke kriminálnímu jednání.

Manjule, který sám pochází z nomádského kmene Wadar, sociálně kritickou rovinu ozvláštňuje poetickými prvky a symbolizmem částečně vycházejícím z maráthské lidové kultury. Motiv společenského ponížení ve filmu ztělesňují divoká prasata (v kaikadském jazyce označována právě slovem „fandry“), která musí Jabya i se svou rodinou za pobaveného přihlížení vesničanů chytat. A to jediné, co mladému hrdinovi dává naději na lepší život (a srdce jeho spolužačky z vysoké kasty), je pověst o černém vrabci s magickými schopnostmi.

Fandry se v Indii setkal s vřelým přijetím kritiky (tradičně upřednostňující realistická sociální dramata před populárními žánrovými filmy) a odnesl si ceny z několika festivalů – jak domácích, tak těch zahraničních, které jsou věnovány indické kinematografii. V rámci prestižních Národních filmových cen (National Film Awards), které zaštiťuje přímo indická vláda, mu též bylo uděleno ocenění za nejlepší režisérský debut a nejlepšího dětského herce (jímž se stal představitel Jabyi Somnath Awghade).

Autor: Miroslav Libicher

O režisérovi

Nagraj Manjule se narodil a byl vychován v Karmale,  ve velmi malém městě v oblasti Solapur ve státě Maháráštra.  Zažil na vlastní kůži, jaké to je bojovat o vzdělání, pokud člověk pochází z chudé a zaostalé rodiny indického venkova. O své zkušenosti se podělil v krátkém filmu PISTULYA, za který obdržel svou první Národní cenu. Magisterský titul získal z maráthské literatury na univerzitě v Puné a z oboru komunikace na Univerzitě nových umění, vědy a obchodu v Ahmednagaru. Je jedním z nejlepších a nejvýznamnějších maráthských básníků v posledním desetiletí. Jeho sbírce básní „Unhachya Kataviruddha” se dostalo vřelého přijetí a jeho kniha si vysloužila nejen pochvalu od oddaných příznivců marathské literatury, ale vyhrála i renomovanou cenu „Damani literary Award”.