Pátek 12. října 18:00 – Velký sál kina Světozor                                     

Salman Khan se jakožto elitní tajný agent s krycím jménem Tygr vrací ve volném pokračování populární akční komedie Ek Tha Tiger (2012). V boji s fanatickými teroristy mu tentokrát pomáhá tým specialistů i jeho partnerka Zoya (Katrina Kaif), která stojí v čele bojové jednotky vyslané z Pákistánu. Velkolepý snímek se tentokrát soustředí více na akci než na humor a ukazuje vstřícnou tvář indického nacionalismu.

2017 – 161 min – akční, thriller
jazyk: hindština
titulky: české, anglické
režie: Ali Abbas Zafar
hrají: Salman Khan, Katrina Kaif, Sajjad Delafrooz

Akční komedie Ek Tha Tiger (2012) před lety zaznamenala značný divácký úspěch a zvýšila prestiž slavného herce Salmana Khana, jenž se dosud profiloval hlavně na bláznivých komediích, které byly kritiky považované za až příliš lehkou formu zábavy. Snímek o indickém Tigerovi se mohl pochlubit vysokou úrovní řemeslného zpracování a do prostředí indické kinematografie vnesl mnoho moderních akčních trendů: Souboje vycházející z technik vojenské sebeobrany, automobilové honičky, přestřelky v duchu zlatého věku hongkongského filmu i parkour.

Volné pokračování, jehož režie se oproti původnímu Kabiru Khanovi chopil hitmaker Ali Abbas Zafar, začíná několik let po konci původního filmu. Agent Tiger (Salman Khan) se svou životní partnerkou, pákistánskou agentkou Zoyou (Katrina Kaif) a jejich malým synem žijí na utajeném místě ve Střední Evropě, kde je vlády jejich zemí nemohou najít a zasáhnout tak do jejich poklidného života. Kdesi na Blízkém východě však skupina islamistických radikálů obsadí nemocnici, v níž zadržuje skupinu indických a pákistánských zdravotních sester jako rukojmí. Jelikož vlády Indie a Pákistánu odmítají spolupracovat, na místo nakonec vyráží dva samostatné záchranné týmy – jeden indický vedený Tigerem a druhý pákistánský vedený Zoyou.

Některé zahraniční recenze srovnávají Tiger Zinda Hai s čínským megahitem Wolf Warrior 2 (2017), který se objevil v kinech zhruba ve stejné době. V mnoha ohledech je takové srovnání příhodné – oba filmy se inspirují reálnými událostmi (v indickém případě jde o zajetí indických sester tzv. Islámským státem v iráckém Tikrítu), nicméně zpracovávají je v podobě značně nadsazeného, technicky vypilovaného akčního spektáklu. Oba snímky taktéž spojuje silný nacionalistický podtón. V tomto rysu se ovšem Tiger Zinda Hai odlišuje od staršího proudu vlasteneckých velkofilmů, které se v indických kinech objevovaly krátce po roce 2000. V nich byl totiž Pákistán ukazován obvykle v pozici nepřítele, který navíc vyznává přesně opačné hodnoty než Indická republika. Druhé dobrodružství Tigera a Zoyi naopak říká, že Indy a Pákistánce více věcí spojuje než rozděluje a vojenské jednotky z obou zemí se v něm musí naučit spolupracovat navzdory vzájemným třenicím.

Oproti Ek Tha Tiger pokračování šetří slovní a situační komikou a více se soustředí na akci, která čerpá z různých trendů akčního filmu – ať už jde o moderní thrillery jako je série o agentu Bourneovi (2002 – 2016), heroické filmy z 80. let jako jsou Rambo 2 (1985) či Komando (1985), nebo klasické indické akční filmy s Amitabhem Bachchanem. Řada akčních scén, například už úvodní honička s živými vlky, byla realizačně velice náročná, proto si tvůrci ke spolupráci přizvali zahraniční experty, mezi nimiž ční zejména americký koordinátor kaskadérů Tom Struthers.

Dalším výrazným posunem oproti předchozímu dílu je větší prostor věnovaný Zoye, která již není stereotypní dámou v nesnázích, nýbrž srovnatelně schopnou bojovnicí jako je sám Tiger. Její představitelka Katrina Kaif ostatně svými pohybovými schopnostmi a ochotou sama provádět kaskadérské výkony překonává i samotného Salmana Khana, kterému image akčního hrdiny dodává hlavně jeho mohutná a svalnatá postava.

Ženskou optiku v Tiger Zinda Hai zdůrazňuje také tematizace sexuálního zneužívání žen ve válečných konfliktech. I v tomto případě film se film inspiruje skutečnými zločiny organizace Islámský stát, která se během své expanze v Sýrii a Iráku dopouštěla zotročování zejména žen náležících k etnickým a náboženským minoritám.