Happy na útěku / Happy Bhag Jayegi

Sobota 16.10. 17:30, Velký sál kina Světozor

Temperamentní dívka Happy se pokouší utéct před vynucenou svatbou, ale omylem skončí v Pákistánu v domě mladého aspirujícího politika Bilala. Toho se pak Happy snaží přesvědčit, aby jí pomohl zbavit se nechtěného nastávajícího manžela a shledat se se svou skutečnou láskou Gudduem. Romantická komedie produkovaná Anandem L. Raiem se nese v duchu jeho předchozích populárních snímků Tanu Weds Manu a Tanu Weds Manu Returns.

2016 – 126 min – romantická komedie
jazyk: hindština
titulky: české, anglické
režie: Mudassar Aziz
hrají: Diana Penty, Abhay Deol, Jimmy Shergill, Ali Fazal, Momal Sheikh

Happy Bhaag Jayegi je filmem, jenž ve své zápletce spojuje dva klasické konflikty, které jsou v bollywoodské tvorbě tematizovány dlouhodobě, ale přistupuje k nim spíše neklasickým způsobem.

První konflikt je typický i pro západní romantické snímky – v naplnění upřímné lásky stojí nepříznivé sociální okolnosti a nesouhlas rodiny. Avšak zatímco západní snímky obvykle jednoznačně favorizují osobní touhy hrdinů či hrdinek a sympatizují s jejich vzpourou vůči nepřejícímu okolí, klasické indické filmy bývají mnohem konzervativnější a trvají na posvátnosti rodinných vazeb. Tam, kde se tedy západní hrdinové mohou vůči svým rodinám vzpírat a bouřit, musí hrdinové indičtí jednat mnohem diplomatičtěji. Ve slavném romantickém filmu Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995) například zamilovaná dvojice usiluje o to, aby jejímu vztahu rodiče požehnali. V neméně slavném Kabhi Khushi Kabhie Gham (2001) si jeden z hrdinů vztah s ženou svých snů sice vyvzdoruje a dokonce opustí Indii, ale než film dojde do zdárného konce, musí přetrhané rodinné vazby zase obnovit.

Druhý konflikt je politický a specifický pro indický subkontinent – je jím vzájemný antagonismus mezi Indií a jejím západním sousedem Pákistánem. Ten indická kinematografie několik dekád přehlížela, nicméně po roce 2000 vzniklo velké množství nacionalisticky laděných akčních filmů, v nichž Pákistánci zaujali roli zloduchů v podobném duchu, v jakém se Rusové v době Studené války stali stereotypními zloduchy ve filmech amerických.

Indická populace je sice stále velice konzervativní a hlavní příčiny napětí mezi Indií a Pákistánem stále nebyly vyřešeny (podzim roku 2016 je naopak poznamenaný ozbrojenými střety na sporném území Kašmíru a vyostřenou politickou rétorikou), nicméně bollywoodské se již v hodnotách, které prezentují, začínají posouvat.

A právě Happy Bhaag Jayegi je dobrým příkladem snímku, který ukazuje, že konzervativní lpění na tradicích a vůli rodiny není vždy tím nejlepším přístupem a že mezi obyvateli Indie a Pákistánu může existovat i přátelství a spolupráce, nikoli jen nevraživost.

Autor textu: Miroslav Libicher

Trailer k Happy Bhag Jayegi s anglickými titulky.