Dum Laga Ke Haisha / Dej do toho všechno

Píše se rok 1990. Prem, plachý nadšenec do muziky, provozuje obchod s kazetami v Haridwaru a má noční můru z blížící se zkoušky z angličtiny. Sandhya miluje tanec a brzy se má stát učitelkou. Prem zápolí nejen se strachem z anglického jazyka, ale i se svým dominantním otcem, který ho přinutil se oženit, navíc se ženou, která není podle jeho gusta – Sandhya je totiž poněkud korpulentní. Časem ale Prem zjistí, že manželka, o které si myslel, že mu bude jen na obtíž, ho může dovést k něčemu docela cool.

2015 – 110 min – romantická komedie

jazyk: hindština – titulky: české, anglické

režie: Sharat Katariya

hrají: Sanjay Mishra, Ayushmann Khurrana, Kumar Sanu

Dohodnuté sňatky patří v indických filmech k poměrně častým tématům, obvykle je na ně ovšem nahlíženo z hlediska střetu hodnot, kdy na jedné straně stojí romantická láska a individualismus a na straně druhé respekt k vlastním rodičům a jejich pragmatickému rozhodování. Dum Laga Ke Haisha však začíná sňatkem, který je z jedné strany naivní a z druhé až odpudivě vypočítavý – mladý Prem (Ayushmann Khurana) si totiž svou nevěstu Sandhyu (debutující Bhumi Pednekar, která byla v rámci přípravy na roli ochotná výrazně přibrat na váze) jen kvůli očekávání, že jakožto vzdělaná učitelka bude do rodiny přinášet peníze. Pro její nadváhu k ní však nechová žádnou úctu a závidí svým přátelům, jejichž manželky jsou štíhlejší a atraktivnější.
Sandhya, která opovrhování z Premovy strany nehodlá snášet, tak představuje téměř přesný opak hrdinek z konzervativně laděných bollywoodských filmů, které jsou sice fyzické krásné (přičemž krása je v tradičních společnostech vůbec největším symbolickým kapitálem každé mladé ženy), ale v příběhu mají víceméně pasivní roli a podřizují se mužům.
Stojí přitom za zmínku, že i vnímání samotné ženské krásy je kulturně podmíněné a ani v Indii není jednotné. Moderní západní ideál štíhlých žen, který se odráží zejména v reklamě a komerčních filmech, se stále střetává s tradičnějšími představami, podle nichž jsou atraktivnější ženy spíše kypřejších tvarů – takové ostatně často bývaly hrdinkami lehce eroticky laděných snímků, jaké se v Indii natáčely v průběhu 80. let.
O třecí plochu mezi modernitou a tradicemi se film, příznačně zasazený do posvátných poutních měst Haridvár a Rišikéš, nezabývá jen na úrovni rodinných peripetií. Odehrává se koneckonců v polovině 90. let, kdy se Indie proměňovala s tím, jak se začala otevírat světu a navazovat užší vztahy se západními zeměmi. Sám Prem se musí vyrovnávat jak s nástupem cédéček, které mu zkomplikují podnikání s audiokazetami, tak s obávanou angličtinou, jejíž zvládnutí je v indickém prostředí považováno za jeden z atributů příslušnosti k moderní střední třídě.
Ačkoli Dum Laga Ke Haisha vzniklo v produkci významného studia Yash Raj Films, které je známé především velkolepými, technicky brilantními a znatelně stylizovanými snímky, zachycuje život běžných obyvatel menšího indického města vcelku civilně a podle mnohých ohlasů i výstižně. Právě věrná reprezentace indické každodennosti a vymezení se proti zaběhlým filmovým stereotypům patří k nejčastějším kladům, které tomuto úspěšnému snímku přisuzují filmoví publicisté i spokojení diváci.

Trailer k Dum Laga Ke Haisha s anglickými titulky.