Soodhu kavvum / Pohlceni zlem

Únosce z povolání, jeho imaginární přítelkyně a trojice kamarádů, která právě skončila na dlažbě, dostanou zakázku na únos syna významného politika. Zdánlivě jednoduchý úkol ovšem zkomplikuje vychytralost plánované oběti i neortodoxní vyšetřovací metody nelítostného policisty Brammy. To vše v satirické kriminální komedii, která se i bez účasti hereckých hvězd stala velkým diváckým hitem.

Trailer Soodhu kavvum s anglickými titulky.

2013 – 138 min – komedie
Režie: Nalan Kumarasamy
Hrají: Vijay Sethupathi, Sanchita Shetty
Jazyk: tamilština
Titulky: české, anglické
Formát: Blu-ray

Tamilský Kollywood, stejně jako jiné populární kinematografie drávidské části Indie, v porovnání s hindským Bollywoodem daleko méně podléhá globalizaci a produkuje zejména extravagantní masala snímky, které kombinují tradiční indické vyprávěcí postupy s mimořádně afektovaným herectvím a klipovitým filmovým stylem. Není divu, že vybrané scény z jihoindických filmů se západním divákům jeví jako velice kuriózní a často se virálně šíří po internetu (kde je nepoučení uživatelé obvykle zaměňují s produkcí Bollywoodu).
Problematickým aspektem jihoindických filmů je však jejich značná šablonovitost – postupy, které uspěly, se tvůrci snaží opakovat tak dlouho, dokud se jimi diváci dočista nepřesytí. Není tedy divu, že se mezi mainstreamovými trháky občas prosadí i nějaký na pohled nenápadný, nízkorozpočtový snímek, jehož hlavní devízou je originalita. Mezi takové filmy patří i Soodhu Kavvum.

Režijní i scenáristický debut Nalana Kumarasamyho, který si vystačil s rozpočtem 20 milionů rupií (necelých 7 milionů korun) a skupinkou méně známých herců, se na rozdíl od běžné tamilské produkce nesoustředí na divácké atrakce v podobě dravě sestříhaných hudebních sekvencí a nadrealistických akčních scén, ale na vypointovaný příběh s několika zásadními zvraty. Konvencím a klišé kollywoodských blockbusterů se tvůrci ostatně otevřeně vysmívají: Písňové scény mají podobu krátkých psychedelických výjevů a obvyklý archetyp tamilského akčního hrdiny – takřka nadlidskými schopnostmi nadaný policista – zde má úlohu hlavního antagonisty. Vůbec nejvtipněji si Soodhu Kavvum rýpnul do tendence indických filmařů zařazovat do svých snímků za každou cenu romantické podzápletky, které pak mnohdy nejsou patřičně rozvedeny: Hlavní hrdina je zamilován do ženy, která existuje pouze v jeho bujné představivosti a která v jistý okamžik z příběhu zmizí. Samozřejmě za poněkud bizarních okolností.

Na pohled nenápadný film nakonec zabodoval hlavně u středostavovského publika navštěvujícího multiplexy, vydělal téměř třicetinásobek svého rozpočtu a zařadil se mezi divácky nejúspěšnější tamilské snímky roku. Ani kritika nešetřila chválou, takže není divu, že se v současnosti chystá hned několik remaků v různých indických jazycích. Ten bollywoodský si vzal na starosti hitmaker Rohit Shetty, autor trháků Singham (2011) či Chennai Express (2013), které výrazně těžily právě z poetiky typické pro jihoindické filmy.

Autor: Miroslav Libicher

O režisérovi

Není to tak dávno, co kariéra Nalana Kumarasamyho mířila docela jiným směrem – k event managementu a obchodu s nemovitostmi – ale pak se dozvěděl o televizním pořadu zaměřenému na objevení skrytých talentů mezi mladými tamilskými režiséry. Nalan během pořadu natočil celkem 8 krátkých filmů a vyhrál se snímkem Nenjukku Neethi. Soodhu Kavvum je jeho první celovečerní film.