Ramchand Pakistani / Pákistánec Ramchand

Malý pákistánský chlapec Ramchand v rozčílení překročí přísně střeženou hranici mezi Pákistánem a Indií a spolu s otcem, který se jej vydal hledat, padne do indického zajetí. Jelikož zúčastněné státy spolu nekomunikují, je Ramchand nucen strávit část svého dospívání ve vězení. Filmový debut významné televizní režisérky Mehreen Jabbar získal několik cen na mezinárodních festivalech.

Trailer s anglickými titulky.

2008 – 103 min – drama
Režie: Mehreen Jabbar
Hrají: Shaood Alvi, Adarsh Ayaz, Atif Badar
Jazyk: Urdu, Hindi
Titulky: české, anglické
Formát: DVD

Pákistán a Indie sdílejí kulturu i společnou historii, ale od doby, co oba státy vznikly rozdělením koloniálního území Britského Rádže, se jejich vztah na politické úrovni pohybuje mezi podezřívavostí a otevřeným nepřátelstvím. V pozadí tohoto antagonismu stojí střet protichůdných politických vizí o postkoloniálním uspořádání indického subkontinentu, krvavé útrapy provázející samotný proces rozdělení, spor o území bývalého knížecího státu Kašmír i útoky teroristů se základnami v Pákistánu. Téměř tři tisíce kilometrů dlouhá indo-pákistánská hranice patří k nejstřeženějším i nejnebezpečnějším místům světa a disponuje jen jediným silničním přechodem. Řada lidí ji však překračuje ilegálně – někteří s nekalým úmyslem, někteří omylem a někteří jen v touze setkat se s těmi členy rodiny, kterým v roce 1947 připadlo občanství jiného státu.

Skutečnými událostmi inspirovaný Ramchand Pakistani se odehrává v mimořádně napjaté době, která následovala po teroristickém útoku na budovu indického parlamentu v roce 2001. Obě země tehdy přesunuly k hranicím velké množství vojáků a byly připraveny na vypuknutí války.

Ústřední postavy přitom pocházejí z chudé komunity hinduistických dalitů žijících v pákistánském pohraniční, kteří o politických problémech nemají mnoho tušení. Malý Ramchand hranici neuváženě překročí v záchvatu zpupnosti a jeho otec se jej vydá hledat. Když se ani jeden z nich nevrátí zpět, jejich příslušnost k hinduistické minoritě na ně ihned vrhne stín podezření. Pákistánští muslimové spekulují, že možná šlo o indické agenty, kteří se po skončení mise vrátili domů. Indická armáda je naopak podezřívá ze špionáže pro Pákistán.

Režisérku Mehreen Jabbar zajímá jak netečnost úřadů obou zemí (ačkoli jedna scéna naznačuje, že pákistánská strana má o řešení situace zajatců větší zájem než indická), tak individuální osudy vězňů a části vězeňského personálu. Ukazuje, jak se Ramchand během několika let ve vězení změní z nemluvného a vystrašeného dítěte na asertivního a vychytralého hocha. Zároveň také dokumentuje silný charakter Ramchandovy matky (v podání známé indické herečky, režisérky a filantropky Nandity Das), která o svém manželovi a synovi nemá žádné zprávy a trpělivě odmítá nabídky jiných mužů, ačkoli v patriarchální společnosti pro ni život bez mužské opory znamená existenční ohrožení.

Film je nasnímaný digitální kamerou a svým stylem se pohybuje mezi syrovou dokumentárností a poeticky komponovanými obrazy.

Autor: Miroslav Libicher

O režisérce

Mehreen je velmi produktivní veteránkou filmového průmyslu, pracuje v něm již 16 let. Pro pákistánskou televizi natáčí realistické a úderné filmy. Svou kariéru započala natáčením televizních filmů a dramatických seriálů, nyní jako režisérka na volné noze spolupracuje s různými pákistánskými televizními stanicemi a produkčními společnostmi.  Navíc točí krátké filmy, které se promítají na festivalech po celém světě. Mezi její oceněné krátké filmy a televizní dramata patří „Daughters of the Late Colonel“, „Beauty Parlor“, „Laal Bair“ (Šváb), „Harjai“ (Zrada) a „Doraha“ (Křižovatka). Mehreen je členkou Národní rady filmové cenzury v Karachi, zakládající členkou WAR (War Against Rape – Válka proti znásilnění) a KaraFilm festivalu v Karachi. Byla porotkyní na Mezinárodním filmovém festivalu v Leeds v roce 2002 a uměleckou ředitelkou na Maisha Film Lab v Ugandě, (nezisková filmová laboratoř, kterou založila režisérka Mira Nair). Je rovněž členkou rady SAAMPT (The South Asian Academ of Motion Picture Arts and Television).