Pannaiyarum padminiyum / Pan domácí a Padmini

V této lehké nostalgické komedii správce odlehlé tamilské vesnice doufá, že již brzy bude moci vyrazit s manželkou na výlet ve slavném automobilu Padmini, který mu byl svěřen. Jenže jediným vesničanem, který umí řídit, je mladý traktorista Murugesan, jenž k vozu natolik přilnul, že se o své řidičské umění nechce s nikým dělit.

Trailer Pannaiyarum padminiyum.

2014 – 151 min – drama, komedie
Režie: S U Arun Kumar
Hrají: Vijay Sethupathi, Jayaprakash, Iyshwarya Rajesh
Jazyk: tamilština
Titulky: české, anglické
Formát: DVD

Premier Padmini, licencovaná kopie Fiatu 1100, patří k nejrozšířenějším a nejznámějším indickým automobilům. V období 70. a 80. let byl považován za poměrně prestižní a komfortní vůz, neboť oproti svému hlavnímu konkurentovi, Ambassadoru (licencované kopii britského Oxfordu III), lépe vypadal a disponoval bohatší výbavou. Padmini je dodnes nejběžnějším modelem bombajských taxíků, ale ze silnic ho neúprosně vytlačují nesrovnatelně modernější vozy indické i zahraniční konstrukce (včetně českých škodovek). Pro hrdiny filmu debutanta Aruna Kumara je ovšem i auto zkonstruované na počátku 60. let zjevením, k němuž si dokáží vypěstovat emoční pouto téměř jako k člověku.

Děj je totiž zasazen do odlehlé vesnice, která teprve začala být obsluhována pravidelnou autobusovou linkou a jejíž obyvatelé se s vymoženostmi moderního světa příliš nesetkávají. Jen podle populárního superhrdinského seriálu Shaktimaan, jenž běží na televizi ve správcově domě, můžeme poznat, že se ocitáme na konci 90. let a nikoli někdy v první polovině 20. století.

Filmové vyprávění charakterizuje značná rozvolněnost a velmi pomalé tempo. Na snímku je znát, že byl původně natočen jako krátký film a až později rozveden do celovečerní stopáže. Kumar se přitom nesoustředí na příběh, který je velice prostý, nýbrž na charakteristiku postav a jejich vzájemné vztahy. Pokukování řidiče Murugesana po mladé dívce je sice záminkou pro několik příjemných písňových scén, ale celkově je mu kupodivu věnováno méně prostoru než manželské lásce mezi vesnickým předákem a jeho ženou.

Pannaiyarum Padminiyum patří k filmům, jejichž kouzlo je založeno na dialozích, kulturně specifickém hereckém projevu a poměrně jemné soustavě narážek, takže je docela možné, že nebude plně doceněno zahraničním publikem, které neovládá tamilský jazyk a příliš se neorientuje v příslušných kulturních reáliích. Jeho sledování však může být zajímavou zkušeností pro diváky, kteří znají vesnické prostředí jen z bollywoodských filmů, kde bývá přehnaně idealizováno jako prostor plný folklórních atrakcí. V Pannaiyarum Padminiyum je vesnice především bezčasým místem, které představuje naprostý protipól k přelidněným indickým městům.

Autor: Miroslav Libicher