Baahubali 2: The Conclusion

Čtvrtek 19. října  19:00 – Velký sál kina Světozor                                 

Spektakulární pokračování úspěšného fantasy eposu vycházejícího z indické mytologie nabízí do značné míry samostatný příběh a také dechberoucí smršť velkolepé akce, hravého humoru i něžné romantiky. Film prolomil několik komerčních rekordů a setkal se s užaslými ohlasy od indických i zahraničních diváků.

2017 – 170 min – historické fantasy, romantika
jazyk: hindština
titulky: české, anglické
režie: S.S. Rajamouli
hrají: Prabhas, Rana Daggubati, Anushka Shetty, Ramya Krishnan

Publicista Josh Hurtado z vlivného internetového magazínu Screen Anarchy ve své nadšené recenzi na snímek Baahubali 2: The Conclusion předvídá, že z jeho režiséra S. S. Rajamouliho by se mohla stát hvězda světového formátu. Mimořádná odezva ze strany diváků i kritiky, s níž se Baahubali dosud setkal v Indii i v zahraničí, přitom tento názor jen podporuje.

Rajamouli patří bezpochyby k nejvýraznějším a nejnápaditějším tvůrcům současného indického žánrového filmu. Zajímavé na něm je i to, že masového úspěchu dosáhl i přesto, že netvoří v rámci poměrně globalizovaného Bollywoodu, ale věrně se drží specifické poetiky telugského Tollywoodu. Tedy jižníh

o filmového centra se sídlem v Hajdarábádu, které je známé produkcí filmů natolik extravagantních, že často nejsou po chuti ani indickým divákům z jiných kulturních a jazykových oblastí.

Rajamouli se přitom v honbě za masovým publikem nepokouší kulturní specifika telugských filmů potlačovat, ale naopak se snaží naplno vytěžit jejich potenciál jakožto prvků, které mohou zavedené konvence účinně ozvláštňovat. Zdrojem inspirace jsou mu však i snímky hongkongské a hollywoodské a jeho zaujetí pro expresivní vyprávění obrazem poukazuje na fascinaci němým filmem – natočil ostatně i neoficiální předělávku klasické grotesky Bustera Keatona Frigo, oběť krevní msty (1923).

Dvoudílný snímek Baahubali lze přitom v řadě ohledů považovat za jeho dosavadní tvůrčí vrchol. Druhý díl s podtitulem Conclusion byl přitom natáčen s časovým odstupem a tvůrci – kteří po premiéře prvního dílu překvapili upřímností a schopností sebekritiky – se mohli poučit z dřívějších chyb.

Baahubali 2: The Conclusion je tak mistrovskou ukázkou toho typu tvorby, kterou filmoví teoretici spojují s pojmy jako je „kinematografie atrakcí“ či „estetika úžasu“. Udivuje svou monumentálností, kreativitou, lehkostí s jakou kříží různé žánry i nálady a nakonec i pevnou zakořeněností v indických vypravěčských a estetických tradicích.

Příznačná jsou slova, kterými svůj text o Baahubalim otevírá americký kritik Simon Abrams: „Baahubali 2: The Conlusion přináší vše, co očekávám od vysokorozpočtových fantasy a filmů se superhrdiny, ale málokdy to skutečně dostávám.“

Autor textu: Miroslav Libicher