AUDIOVISUAL

SETKÁNÍ INDICKÉHO TANCE A FILMU

Protínání tance a filmu nabízí přehršel tvůrčích možností a dalo vzniknout a vyrůst i čím dál více uznávanější kategorii, často označované jako taneční videoklip nebo taneční film. Taneční filmy jsou obvykle buď filmová interpretace určitého tanečního představení nebo speciální choreografie, která může vzniknout pouze pro filmové nebo video médium. Jak se film a tanec prolínají, čerpají tělesné a prostorové aspekty příznačné pro tanec a současně vizuální a temporytmické schopnosti filmu a videa ke stvoření nového expresivního média. Na škále od oblíbených hudebních videoklipů až k avantgardním experimentálním projektům je taneční film uznávaným, byť stále jakýmsi eklektickým, všenasávajícím podžánrem, oslavovaným na mnoha filmových festivalech po celém světě.

Náš program zkoumá probouzení tanečního filmu, který vychází z bohaté indické taneční tradice. Základní principy indického klasického tance byly sepsány sanskrtem před dvěma tisíci lety v textu nazvaném Natya Shastra. Podle něj vzniká hluboký význam zejména díky vzrůstu emocí (hindsky rasa), které vytvářejí chuť celého zážitku. Samotný akt sledování (darshan) se stává při zrození smyslu tím nejdůležitějším, protože sledovat a být sledován vytváří významy, jež zahrnují tanečníka i diváka a má i náboženský náboj. Co se stane, když pohled kamery vstoupí do tohoto spletitého vztahu? Co odhalí? Co může zmizet?

Odpovídáme na tyto otázky projekcí výběru indických tanečních filmů, které mapují historii, filosofii a charakteristiku indického tance prismatem kulturně specifických pohybů, rytmů, melodií, gest a pomlk.

Uvádí: Sangita Shresthová, www.bollynatyam.com
Délka: 70 minut

Program Audiovisualu:
Anamika
režie: Pavitra

Krishna's Dancer
režie: Dirk Hilbert

Bahudha
režie: Ranjan Palit, Vikram Iyengar, Debashree Bhattacharya
choreografie: Vikram Iyengar, Debashree Bhattacharya

Tantra
režie: Sushant Mani
choreografie: Ileana Citaristi

Bhakti
režie: V Prasad
choreografie: Sejal Shah